19.06.2017

Průvodce světem nanočástic - nejlepší vědecký projekt mladých

Žáci základních a středních škol si vyzkoušeli vědu v praxi. Své práce prezentovali na závěrečné konferenci programu Věda má budoucnost. Nejlepším projektem je učebnice - Průvodce světem nanočástic, kterou vydali studenti pražského Gymnázia Jana Nerudy.
 Zoom image

Kromě vítězného díla jednotlivé týmy také řešily, jak efektivně zpracovávat odpadní plasty, jak regenerovat chladicí kapalinu CNC strojů nebo se snažily přiblížit svým vrstevníkům svět zdravého jídla. Vítěze určila odborná porota, která se letos skládala ze zástupců společností Bayer a Sedlecký kaolin, odborníků z Akademie věd ČR a zástupce zapsaného ústavu AISIS, který program Věda má budoucnost organizuje.

 

 „Společnost Bayer, v rámci celosvětového projektu Making Science Make Sense, aktivně podporuje studium přírodních věd. „Věda pro lepší život“ je naší filozofií i cílem, a tak vnímáme za nezbytné být v České republice i na Slovensku součástí programu Věda má budoucnost. Případové studie a motivace z praxe jsou nezbytné pro rozhodování studentů, aby v přírodovědných studijních oborech viděli nejen uplatnění, ale také nezbytný společenský přínos,“ uvádí Markéta Soukupová, Head of Communication, Bayer CZ/SK.

 

Žáci a studenti v průběhu roku v rámci programu navštívili reálné provozy firem a na vlastní oči viděli, jak a na jakých pozicích se s technickým vzděláním mohou uplatnit. Potkali se s lidmi z praxe tváří v tvář a měli možnost zeptat se na to, co je zajímá. Vyzkoušeli si i pracovní pohovor na nečisto. S tím se podle ředitele Střední zemědělské školy v Brandýse nad Labem, Michala Ornsta, běžně nesetkávají: „Pro mnoho žáků je to poprvé, kdy se dívají do provozu takovéto firmy a je to pro ně zajímavá zkušenost. Poznávají profese, o kterých doposud neslyšeli, vidí, jak na nich lidé pracují a jak taková firma funguje. Pro žáky to je dobrá inspirace a pro mnoho z nich i impuls k tomu, začít přemýšlet o svém uplatnění na trhu práce.”

 

Úspěšnost programu potvrzují i sami žáci: Dozvěděla jsem se něco o skutečné firmě, jak taková firma vlastně funguje a jací lidé v ní pracují. Velkou zkušeností byl pracovní pohovor na nečisto a tipy jak na CV a motivační dopis. Myslím, že pro každého to může být zajímavé,” napsala studentka Střední zdravotnické školy z Prahy 1 do anonymního dotazníku.

Věda očima mladých 2017

 Zoom image

Věda očima mladých si dává za cíl ukázat žákům základních a středních škol vědu v praxi zábavnou formou. Účastníci mají za úkol vymyslet jakýkoliv vědecký projekt, který realizují v týmech. Vyhlášení soutěže proběhlo v rámci závěrečné konference letošního ročníku programu Věda má budoucnost na Akademii věd ČR. Vítězná škola dostala 10 000 Kč, dohromady si studenti rozdělili více než 30 000 Kč.

 

Soutěž s přehledem vyhráli studenti z pražského gymnázia Jana Nerudy s projektem Průvodce světem nanočástic. Umístili se na 1. místě v internetovém hlasování i podle odborné poroty, a navíc získali cenu společnosti Bayer. Odnesli si dohromady 20 000 Kč. „Nanočástice a nanotechnologie jsou v dnešní době velmi často skloňovaná slova. Bohužel jen velmi málo lidí tuší, o co se ve skutečnosti jedná a v Česku neexistuje žádný ucelený neodborný text, který by o tomto problému pojednával, proto jsme se rozhodli vytvořit tuto učební sadu,“ říkají o svém projektu studenti.

 

V druhém umístěném projektu znovu zabodovali studenti Gymnázia Jana Nerudy s pyrolýzou plastů. Navrhli řešení, jak efektivně zpracovávat odpadní plasty: „Je to aktuální téma, už z důvodu, že jsme schopni vytvářet pohonné hmoty ekologickým způsobem a recyklací již použitého materiálu,” uvádí studenti v úvodu své práce. Za umístění svého projektu získali 7500 Kč.

Ve třetím oceněném projektu odbornou porotou se studenti zabývali způsobem efektivní regenerace chladící kapaliny CNC strojů. Stejný projekt vyhrál i cenu Sedleckého Kaolinu a získal tak dohromady za obě ocenění 10000 Kč. Kromě postupu, jak dosáhnout přefiltrované emulze, řešili studenti Technického lycea SPŠ Ostrov i finanční stránku věci a zjistili, že regenerování chladicí kapaliny jimi navrženým způsobem může ušetřit nemalé finanční prostředky.

 

Všechny přihlášené projekty si můžete prohlédnout na www.soutez.vedamabudoucnost.cz.

 

Více o projektu Věda má budoucnost na www.vedamabudoucnost.cz