20.01.2017

BAYER BAROMETR 2016: SPOLEČENSKY ODPOVĚDNÉ CHOVÁNÍ FIREM (CSR)

Podle 78 % Čechů mohou firmy svým společensky odpovědným chováním efektivně doplňovat roli státu. Myslí si to zejména vzdělanější lidé – u vysokoškolsky vzdělaných Čechů tento názor sdílí 86 % lidí.

Lidé se základním vzděláním zastávají spíše názor, že stát je v tomto ohledu nenahraditelný. Za největší přínos společensky odpovědného chování firem považuje 45 % lidí oblast zdraví zahrnující prevenci, péči i léčbu nemocných. Jako druhou oblast uvádí 39 % Čechů přínos v péči o životní prostředí. Především muži (33 %) pak vnímají přínos v ekonomické oblasti zahrnující například kulturní a společenské aktivity, péči o památky, technologii a vývoj. Výsledky vyplývají z aktuálního dotazníkového šetření BAYER BAROMETR 2016, které exkluzivně zpracovala společnost MEDIAN.

 Zoom image

"Společenská odpovědnost je nedílnou součástí filozofie společnosti Bayer a její korporátní strategie. V rámci našeho vnímání společenské odpovědnosti se zaměřujeme na strategické investice do oblastí zahrnujících vědu, vzdělání, zdraví a společenské potřeby. Společnost Bayer podporuje vzdělání mladých lidí v oblasti vědy. V rámci České republiky a Slovenska také podporujeme klíčový program Věda má budoucnost, kterým chceme pomoci stimulovat zájem studentů základních a středních škol o přírodní vědy. Prostřednictvím programu POMOC pomáháme v ČR zvýšit edukaci veřejnosti v oblasti prevence cévní mozkové příhody,” dodává Jens Becker, generální ředitel společnosti Bayer pro Českou republiku a Slovensko.

 

Mladší lidé reflektují více přínos firem na vzdělávání, starší občané jsou k CSR skeptičtí
Pro Čechy ve věku 18–34 let jsou CSR aktivity firem důležité zejména v oblasti vzdělávání (přínos v nich spatřuje 28 % z nich), zatímco starší generace tento přínos příliš nevnímá. Za přínosné je považuje pouze 11 % osob ve věku 50–65 let. Za třetí nejpřínosnější pole působnosti, na které se mohou firmy v Česku podílet, považují občané ekonomickou oblast zahrnující například kulturní
a společenské aktivity, péči o památky, technologii a vývoj, aj. U této oblasti se ale liší vnímání mezi muži a ženami. Muži ji za přínosnou vnímají ve 33 %, ženy pak jen v 18 %. Starší občané jsou k CSR obecně skeptičtější. Zatímco ve věkové skupině 18–34 let vidí přínos v CSR v některé ze jmenovaných oblastí až 90 % respondentů, u osob ve věku 50–65 let vidí přínos v CSR „pouze“ 77 % respondentů.

Společenská odpovědnost firem ovlivňuje Čechy při nákupech i výběru zaměstnavatele
Pro téměř jednu desetinu Čechů (9 %) je při nákupu zboží a služeb velmi důležité, jakým způsobem se daná firma chová ke svému okolí a zda je společensky odpovědná. U 20 % respondentů je pak tento fakt významný i při výběru budoucího zaměstnavatele. CSR firem je pak nejdůležitější zejména pro mladší ročníky. Mladí Češi ve věku 18–34 let takto smýšlejí o svém zaměstnavateli ve 23 %. S rostoucím věkem pak význam pověsti firmy a jejích prospěšných aktivit klesá. Pro občany před důchodovým věkem (50–65 let) je tento fakt důležitý u 13 % respondentů.

BAYER BAROMETR 2016 v kostce
V květnu 2016 proběhlo dotazníkové šetření BAYER BAROMETR 2016 s cílem zjistit postoj Čechů k inovacím a rozvoji ve vědě. Internetového dotazování se v ČR zúčastnilo celkem 505 respondentů starších 18 let, kteří byli vybráni kvótním výběrem. Výzkum provedla exkluzivně pro společnost Bayer agentura MEDIAN.